Page 13 - biologie-5
P. 13
II. VIEȚUITOARELE DIN EDIUL APROPIAT I AI NDEP RTAT
c. Racul-de-râu este un crustaceu care trăie te pe substratul râurilor.
Are corpul format din cap unit cu toracele (cefalotorace) i abdomen, cu Fii eco!
multe segmente, care se termină cu o coadă lă ită. Are cinci perechi de l Apa a devenit o resursă rară în
picioare, prima pereche fiind transformată în cle ti. La cap are antene anumite zone ale globului, afectând
lungi, cu care pipăie, i doi ochi. Completează pe caiet denumirea păr i- patru din zece persoane. Ziua Inter-
lor componente, indicate prin cifre. naţională a Apei este sărbătorită pe
22 martie. Marchează evenimentul
prin activită i care să atragă atenţia
1. asupra consumului inutil de apă!
l Consumul de apă pentru un duș
1. antene este de 19 litri/minut! Prin scurtarea
2. 2. ………………………… timpului cu un minut se pot econo-
6. 6. misi aproximativ 1 653 de litri de apă
3. ………………………… pe lună.
4. l Consumul de apă pentru spălarea
3. 4. …………………………
mâinilor sau a dinţilor este de 11 litri.
5. ………………………… Nu lăsa apa să curgă continuu!
6. cefalotorace l Fii atent la cantitatea de apă pe
care o folosești zilnic. Gândește-te
7. ………………………… câtă apă irosești!
5.
l Picurarea de 60 de ori pe minut a
7. unui robinet poate irosi peste 11 litri
de apă pe zi, 4 643 de litri pe an. Re-
pară instalaţiile!
IV. Identifică vie uitoarele din imagine i formează două lan uri
trofice, cu minimum trei verigi fiecare, după model.
1.
4. Lucrare practică
nufăr (14.) muscă (1.)
14. 2. 3. 12. broască (2.) barză (6.) Realizează o colecţie de cochilii de
melci și scoici. Etichetează-le cu de-
13. numirea corectă, utilizând informaţii
5. 1. ………….. ………….. din atlasul zoologic sau de pe inter-
11. 8. ………….. ………….. net.
10.
6. 2. ………….. …………..
7.
………….. …………..
9. Portofoliu
l Întocmește o fișă cu CV-ul unei
vieţuitoare dintr-un râu, care să cu-
prindă: denumire, dimensiuni, carac-
teristici, aspecte din viaţa ei și ima-
gini.
V. Realizează o machetă a unui ecosistem acvatic (cu diverse mate- l Realizează un pliant sau un flutu-
riale, cu figurine etc.)/un afi (pe o coală de desen) sau un minieseu (de raș cu metode de economisire a apei,
4–6 rânduri) despre importan a apei i consumul inutil de apă, inspirân- pe care să-l distribui colegilor, vecini-
du-te din diverse surse. lor sau trecătorilor.
49

