Page 3 - Cititul ne face mai buni
P. 3
CITITUL NE FACE MAI BUNI
Dragi colegi,
Că avem nevoie să citim, să creștem nivelul de înțelegere și de interpretare a textului, de interes
pentru literatură, de achiziție conceptuală și lexicală, știm cu toții.
Așa cum știm și că actualele manuale pentru clasa a IX-a au peste cincisprezece ani vechime și
că avem nevoie de instrumente de lucru moderne, calibrate pe nivelul de înțelegere al elevului și
coerente în raport cu lumea în care trăim. În plus, date fiind prețurile de achiziție foarte mici oferite de
Ministerul Educației, cele mai multe edituri nu au retipărit anul acesta manualele vechi. Așadar, avem
niște generații prinse într-un no man’s land legislativ și educațional pe care nu îl merită și o serie de
profesori bulversați de lipsa unui suport de curs care să pună programa de liceu în relație directă cu cea
de gimnaziu, așa cum e firesc.
Este motivul pentru care am gândit un asemenea instrument pe care vi-l propunem ca pe o barcă de
salvare într-o mare agitată și plină de necunoscut. Cititul ne face mai buni: Limba și literatura română:
Noțiuni, aplicații, repere tematice de Ion Bogdan Lefter (coord.), Dumitrița Stoica, Dan Gulea și Dragoș
Silviu Păduraru, publicată la Editura Corint în 2022, este mai mult decât o carte cu structura unui
manual pentru orele de limba și literatura română la clasa a IX-a. Cum ne ajută?
E o lucrare avizată de CNEE, care ține cont de reperele metodologice publicate de Centrul Național de
Politici și Evaluare în Educație în 2021 și armonizează trecerea de la gimnaziu la liceu.
Pe lângă temele alese de noi, cartea conține texte și exerciții pentru teme alternative, astfel încât
profesorul să aibă opțiuni, să-și poată individualiza predarea în funcție de nivelul, receptivitatea și
interesele diferite ale elevilor.
Veți găsi în această lucrare texte ficționale (integrale sau fragmente), care acoperă momentele
importante ale evoluției fenomenului literar, de la un autor ca C. Negruzzi la contemporani ca Dan
Sociu sau Elena Vlădăreanu.
În plus, în selecția textelor literare, am ținut cont nu doar de accesibilitate, ci și de valoarea lor
literară, astfel încât să permită formarea unui cititor empatic și avizat, în același timp.
În acest spațiu de lucru imaginat în interiorul unei cărți, activitățile de învățare sunt variate ca
formulă și ca nivel de dificultate, predominant interactive. Am acordat o atenție sporită acelor
exerciții care implică o invitație la autocunoaștere, pe de o parte, și la civism, pe de altă parte.
Un rol import în acest sens îl ocupă activitățile de grup, organizate, de regulă, sub forma unor
dezbateri sau jocuri.
Și nu în ultimul rând, cu același colectiv de autori și pornind de la această structură deja testată, vom
elabora pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a, manuale funcționale, ușor de folosit, noi prin
abordarea integrată și accentul pe care îl pun pe continuitatea unor principii educaționale cu care
elevii s-au familiarizat deja.
Vă ținem pumnii tuturor, profesori și elevi, în călătoria pe care v-o dorim
plăcută prin universul acesta fascinant, literatura. Credem că ea ne face
mai bogați interior, mai atenți la cei din jur și mai buni!
Autorii
Oferte speciale și comenzi la scoli@edituracorint.ro, 0758.053.424, 0758.225.440, 0758.255.410, 0786.883.334