Page 5 - biologie-5
P. 5
II. VIEȚUITOARELE DIN EDIUL APROPIAT I AI NDEP RTAT
III. Scrie cuvintele rezultate din defini ii. La o rezolvare corectă,
pe verticala colorată, vei ob ine denumirea ecosistemului care găz- Ghicește-mă!
duie te vie uitoarele descrise. 1. Citește strofa de mai jos şi ghi-
Defini ii pe orizontală: cește care este planta, des întâlnită
1. Pitpalac mă mai numesc/Printre ierburi mă pitesc; pe pajiști, utilizată de furnică drept
2. Lungi îmi sunt picioarele/Să pot face salturile; parașută.
3. Ca un brad mai mic/Pe piscuri mă ridic;
4. Îmi place să stau la soare/«i sunt tare otrăvitoare; „Furnicuţo, ţin-te bine
Cu lăbuţele de mine,
5. Sunt un micu rozător / Destul de distrugător; Căci zburăm acum pe ruta
6. Din înaltul cerului, maiestos/Urmăresc ce se întâmplă jos; Cer-Pământ… cu parașuta.”
7. Sunt pufos i drăgăla /Vesel opăi pe ima . (Emilia Plugaru,
Păpădia-parașută)
1.
2. 2. Ghicește vie uitoarele descrise în
următoarele versuri:
3. a. „Frunze n-are,
Nu-i nici floare.
4. În păduri şi pe ogor,
5. Prin pajiști şi-n deal la vie
Stă mereu într-un picior.”
6. (acrepuic)
7. b. „Are solzi,
Dar nu e pește
Şi când merge
IV. Realizează un minieseu (text de 4–6 rânduri) intitulat „Re ea- Se târăște.”
ua trofică dintr-o paji te de stepă”, utilizând informa ii sugerate de (elepraș)
imaginea de mai jos. Pentru aceasta:
– denume te un factor abiotic important pentru ecosistem; c. „Mică, dar lungă-n picioare
– enumeră două plante i două animale din paji te; Și prin ierburi iute sare.”
– realizează un lan trofic alcătuit din minimum trei verigi, care să (atsucăl)
con ină categorii trofice diferite.
d. „Blana-i catifelată, neagră,
Lumina nu-i este dragă.
Galerii ea construieşte
Şi de soare se fereşte.”
(a itrâc)
Portofoliu
Documentează-te din diverse surse
(atlase, filme documentare, internet)
despre organismele ocrotite de lege
din ara noastră: capra-neagră, floa-
rea-de-col , papucul-doamnei.
Informa iile selec ionate prezin-
tă-le colegilor sub forma unor fișe sau
a unui PPT, de maximum 5 slide-uri.
41

