Page 9 - biologie-5
P. 9

II. VIEȚUITOARELE DIN  EDIUL APROPIAT  I  AI  NDEP RTAT

           Model de rezolvare:
           Enumerare: ferigă, stejar, zambilă, mu chi, fasole, cartof, cuscută.     Fii eco!
           Elementul care nu se potrive te este cuscuta.                       Cu siguran ă acum ai suficiente
           Argument: este o plantă parazită, toate celelalte plante au clorofilă  i   motive pentru ca niciodată în pădure:
        fac fotosinteză.                                                      l să nu rupi plantele și, mai ales,

           IV. Scrie cuvintele rezultate din defini	ii. La o rezolvare corectă, pe   să nu le sco i rădăcina din sol;
        verticala colorată vei ob ine denumirea ecosistemului care găzduie te   l să nu distrugi cuiburile păsărilor;
        vie uitoarele.                                                        l să nu faci focul nesupravegheat;
                                                                              l să nu părăsești traseele marcate;
           Defini ii pe orizontală:                                            l să nu arunci ambalajele alimente-
           1. Ochi blânzi, gra ioasă  i u oară/Cu simpatie to i mă-nconjoară;  lor decât la coșurile de gunoi.
           2. Am fructe apreciate de mistre /Iar în grup formez făget;
           3. La munte, pe cărare/În casă, decorat de sărbătoare;
           4. Mănânc pe te, dar  i fructe/Odată m-a păcălit o vulpe;
           5. Animal sunt în pădure/Produc veselie în lume;                         Exersează și aplică!
           6. Am o coadă uria ă/«i fac provizii de nuci acasă.
                                                                               Activitate pe grupe
                         1.                                                    Formează echipă cu încă trei colegi
                                                                              și scrie, timp de cinci minute, pe un
                             2.                                               poster, cât mai multe plante și anima-

                     3.                                                       le dintr-o pădure; unește vie uitoare-
                                                                              le între ele prin săge i, în ordinea în
                                 4.                                           care se mănâncă unele pe altele.
                                 5.                                            Ce rezultă?

                     6.

           V. Realizează un text de 4–6 rânduri, intitulat „Re	eaua trofică
        dintr-o pădure”, utilizând informa ii sugerate de imaginea de mai jos.      Spune-ţi părerea!
        Pentru aceasta:                                                        Pornind  de  la  faptul  că  pădurile
           – denume te un factor abiotic important pentru ecosistem;          sunt numite și plămânii planetei, ofe-
           – enumeră două plante  i două animale din pădure;                  ră o explica ie a legăturii dintre de-
           – realizează un lan  trofic alcătuit din minimum trei verigi, care să   frișări, schimbări climatice, dispari ia
        con ină categorii trofice diferite;                                    unor specii.
           – indică modul în care o ac iune a omului (defri area, vânatul excesiv
        etc.) poate destabiliza ecosistemul pădurea.

                                                                                    Portofoliu

                                                                               Folosește aplica ia  Google maps
                                                                              pentru a găsi cea mai apropiată pă-
                                                                              dure.
                                                                               Mergi în pădure cu părin ii  și, cu
                                                                              ajutorul tabletei/telefonului mobil,
                                                                              identifică speciile de vie uitoare pe
                                                                              care le observi.
                                                                               Scrie totul în aplica ia notă din ta-
                                                                              bletă/telefon; realizează fotografii
                                                                              și materiale pe care le vei adăuga la
                                                                              portofoliu.
                                                                                                            45
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14