Page 8 - biologie-5
P. 8

II. VIEȚUITOARELE DIN  EDIUL APROPIAT  I  AI  NDEP RTAT



              Lucrare practică                   Exerciţii și aplicaţii practice

            Observa ie de lungă durată        I. Alegere simplă
                 (1 martie – 1 iunie)         1. Plantele reprezentative pentru pădure sunt:
          Realizează aplicaţia și adaugă la   a. plantele ierboase;            c. florile de primăvară;
        portofoliu rezultatele: fișa de obser-  b. arbu tii;                   d. arborii.
        vaţie, graficul, colajul.             2. Stratificarea pe verticală a plantelor din pădure este determi-
          l alege un copac din apropierea   nată de:
        locuinţei tale (poate fi și un pom fruc-  a. factorii biotici;         c. speciile de animale;
        tifer);                               b. tipurile de pădure;           d. factorii abiotici.
          l observă-l și fotografiază-l o dată
        la două săptămâni;                    II. Alege varianta corectă, utilizând imaginile  i textul de mai jos,
          l urmărește prezenţa animalelor   pentru a identifica frunzele coniferelor.
        (insecte, păsări etc.) la nivelul copacu-
        lui, prin fotografiere;
          l utilizează informa ii meteorologi-
        ce și notează în fișa de observaţie va-
        lorile temperaturii, ale umidităţii, ne-
        bulozitatea, viteza vântului (în zilele
        în care observi și fotografiezi copacul,
        dar și alte vieţuitoare din preajma lui);
          l folosind ca model graficul de mai                             1.                                2.
        jos, realizează unul în care să utilizezi
        valorile temperaturii notate de tine în
        fișa de observaţie;


       T°C
       30

                                                                          3.                                4.
        20
                                              …tiai că po	i recunoa te coniferele după frunze? Majoritatea conife-
        10                                 relor au frunzele sub	iri ca ni te ace, acoperite la suprafa	ă cu un strat
                                           de ceară, ca adaptare la mediul de via	ă, astfel că pierd foarte pu	ină
                                           apă  i rezistă la temperaturi scăzute. În timp ce bradul are frunze verzi,
            Martie   Aprilie   Mai    Luna  cu două dunguli	e albe pe fa	a inferioară, a ezate de o parte  i de alta a
                                           ramurii, molidul are frunze care îmbracă ramura, iar pinul are frunzele
                                           sub	iri  i lungi grupate în mănunchiuri. Tuia, arborele vie	ii, are frunze-
                                           le ca ni te solzi ori.
          l la sfârșitul perioadei (1 iunie), rea-  a. 1. pin – 2. brad – 3. molid – 4. tuia;
        lizează un colaj cu fotografiile din cele
        trei luni de observaţie; lângă fiecare   b. 1. molid – 2. brad – 3. tuia – 4. pin;
        imagine notează și factorii abiotici în-  c. 1. tuia – 2. molid – 3. pin – 4. brad;
        registraţi/observaţi;                 d. 1. brad – 2. molid – 3. pin – 4. tuia.
          l realizează un text de cel mult o
        jumătate  de  pagină,  în  care  explici   III. Alege elementul care nu se potrive te, în fiecare dintre enu-
        cum au influenţat factorii abiotici în-  merările de mai jos,  i argumentează, după modelul dat. Enumerări:
        făţișarea copacului și activitatea ani-  A. fag, mesteacăn, brad, pin, molid, stejar, ar ar, afin;
        malelor, în această perioadă.         B. urs, căprioară, salamandră, cuc, bufni ă, veveri ă, gărgări ă.
        44
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13