Page 10 - Cititul ne face mai buni
P. 10

Unitatea 1  Lit er atur       ă                                                                                                                                                                 |   UNIT A TEA  1   •   ADOLE SCENȚ A
        Literatură




          ca  Isabel  și  apele  diavolului,   a început sa râdă, fermecat. A rostit atunci o înjurătură – savuroasă,                            Teme și motive literare                                 MICĂ ENCICLOPEDIE
          Maitreyi,  Întoarcerea  din  rai,   m-a asigurat el – pe rusește. Mi-a spus că nu sunt decât un simplu                                                                                         LITERARĂ
          Huliganii, Nuntă în cer aparțin   „burghez detectiv”. Că aș putea intra agent la Siguranță , să urmăresc                                   Un adolescent rebel
                                                                                                  1
          unei  proze  a  autenticității,  a   tipii suspecți. Apoi a cerut o sticlă scumpă de vin și a început să-mi                                                                                       Tema este un aspect al rea-
          adevărului faptului trăit. Altele     povestească o sumă de lucruri care mă entuziasmau prin ineditul lor,                                 De la ce știm la text                               lității, situat în prim-planul unui
          sunt  narațiuni  fantastice,  în   prin cinismul cu care erau mărturisite.                                                                                                                     text literar (al oricărei forme de
          substratul  cărora  intră  mituri    Tânărul trăia în fiecare oraș, din ceea ce câștiga, cu o „fată” mereu                                                                                     comunicare,  în  general).  Toate
                                                                                                                                    1. Notați cu adevărat (A) sau fals (F) următoarele idei referitoare
          românești  sau  indice:  Domni­   schimbată. Avea o ciudată însușire de a supune voința fetelor de tro-                la conținutul textului dat:                                             informațiile transmise de textul
          șoara  Christina,  Șarpele,  Nopți     tuar, își alegea pe cea mai frumoasă. Găsea astfel casă și bani. El vaga-                                                                               respectiv au legătură mai mică
                                                                                                                                    a. Tânărul pe care-l cunoaște întâmplător adolescentul era un va-
          la  Serampore  sau  Noaptea  de   bonda în timpul zilei, fuma în grădini publice și seara juca biliard în              gabond care avusese slujbe temporare și variate în mai multe orașe      sau mai mare cu tema. În unele
          Sânziene.  În  aceeași  categorie     cafenele până la ceasul când trebuia să-și întâlnească tovarășa.                din lume.                                                               cazuri, tema este foarte vizibilă,
          se  înscriu  numeroase  nuvele,      Povestea toate acestea antrenant, golind pahare, încercând să mă                                                                                          fiind anunțată de titlu. În Amin-
                                                                                                                                    b. Tânărul este un personaj fascinant, în care adolescentul are de-
          de mare interes bucurându-se,     înspăimânte prin imoralitatea sa. Eu mă tulburam nu de tot ce-mi                     plină încredere.                                                        tiri din copilărie de Ion Creangă,
          în  special,  La  țigănci.  În  plus,   spunea, ci de faptul că-i aprobam faptele. Aș fi vrut să descopăr o în-           c. Adolescentul visează să fugă de-acasă, deoarece crede că numai    tema  este  copilăria,  iar  în  Ro-
          scrierile fantastice valorifică ex-  cercare de revoltă, de dezgust, și strângeam buzele de furie că aven-                                                                                     manul  adolescentului  miop  de
          periența științifică a autorului,   turile lui mă ațâțau, mă seduceau.                                                 așa va deveni mai puternic și va duce o viață palpitantă.               Mircea Eliade, adolescența. Am -
                                                                                                                                    d. Cel care povestește este un elev care a rămas corigent la mate-
          Mircea Eliade fiind unul dintre      Neîncrederea în putința unei vieți de muncă și rătăciri nu întârzie               matică și este convins că va lua examenul din toamnă, dacă va învăța    bele  sunt,  însă,  texte  autobio-
          cei mai cunoscuți și mai apre-    să mă întristeze. Dezvăluii noului meu tovarăș toate îndoielile. El mă                                                                                       grafice,  prin  urmare  texte  de
          ciați istorici ai religiilor, pe plan   sfătui să rămân acasă până ce voi crește destul, ca să nu mă scâr-             toată vacanța.                                                          oarecare întindere, și, de aceea,
                                                                                                                                    e. În cele din urmă, adolescentul constată că este atras în aceeași
          internațional.                    bească traiul parazit și nerușinat. Îmi preciza, apoi, tot ce-mi trebuia                                                                                     permit dezvoltarea altor câteva
                                            pentru fugă. Actul de naștere, de bacalaureat nu prețuiau, trebuia să                măsură de aventură și de studiu.                                        teme, în legătură cu tema prin-
                                            fur bani mulți de acasă, bijuterii, să-mi capăt un pașaport pe un an,                                                                                        cipală, cum ar fi școala sau pri-
                                            să mă fac cetățean rus la legația din Constantinopol și să mă angajez                   2. Rezumați oral textul, recitind cu atenție secvențele delimitate   etenia,  teme  comune  ambelor
                                            pianist pe un vapor de-a treia mână, cursa Alexandria-Nagasaki.                     prin semnul  .                                                         opere.

                                               Pe drum, la întoarcere, mă închipuiam în mijlocul furtunii, lovind                                                                                           Motivul  este  o  unitate  im-
                                            clapele unui pian amețit de tangaj, beat de nesomn, de spaimă și de                     3. Aranjați literele din căsuțe în așa fel, încât să obțineți câte un   portantă de conținut a textului,
                                            entuziasm.                                                                           sinonim pentru următoarele cuvinte din text:                            ca și tema, prin care se dezvoltă
                                               Am  ajuns,  noaptea  târziu,  acasă.  În  mansardă  pătrundeau  mi-                                                                                       aceasta  din  urmă.  Spre  exem-
                                            resme de grădină prin ferestruicile deschise. Podelele de lemn abu-                              • gând, lăuntric, levantin, naufragiu, viață.               plu,  tema  confruntării  dintre
                                            reau în lună. Am dormit fericit, hotărât să rup cu tot ce e mediocru,                                                                                        bine  și  rău  din  basm  se  dez-
                                            înăbușitor, impus de străini, în viața mea.                                                                                                                  voltă prin structuri de limbaj și
                                               M-am deșteptat tulbure de vinul pe care îl băusem cu noul meu                                                                                             de narațiune care circulă de la
                                            tovarăș, de visele pe care le visasem. Am înțeles că mă leagă încă                                                                                           un basm la altul: mezinul, preju-
                                            multe doruri de casă: mansarda, cărțile, romanul. Ca să plec, îmi tre-                                         E   E D      I                                diciul, călătoria, probele, obiec -
                                            buiesc bani, curaj și siguranța că nu voi tânji după biblioteca mea.                                                                                         te și fenomene magice, formu-
                                            Ceea ce mă face să nu-mi găsesc liniștea e tocmai faptul acesta, că                                    N    I  T   E   R O      I   R                        lele specifice etc.
                                            poftesc în același timp și cu aceeași furie cărțile și vagabondajul. Mă                                T   L A O        I  R    E N                             Aceleași aspecte de viață pot
                                            chinuie  împlinirea  unei  munci  aspre,  neodihnite,  nebunești  și  mă                                                                                     fi în unele opere teme, în altele
                                            chinuie fuga, rătăcirile printre suferinți. Nu știu cum se vor împăca                                          Ș   E   E   C                                 motive. Spre exemplu, călătoria
                                            dorurile acestea. Cred, însă, că îmi lipsește o voință adevărată, care să                                                                                    este  un  motiv  al  basmului,  dar
                                            aleagă anumite năzuinți și să se consume satisfăcându-le...                                          E   S   T   E Ă Ț        I  X N                         apare  ca  temă  în  numeroase

                                               (Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop, Editura Garamond, 1998)                                                                                      scrieri nonficționale de tipul căr -
                                                                                                                                                                                                         ților de călătorii.
                                            1   Siguranță – Serviciul Secret de Informații din perioada interbelică.
      14                                                                                                                                                                                                                               15
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15