Page 10 - Cititul ne face mai buni
P. 10
Unitatea 1 Lit er atur ă | UNIT A TEA 1 • ADOLE SCENȚ A
Literatură
ca Isabel și apele diavolului, a început sa râdă, fermecat. A rostit atunci o înjurătură – savuroasă, Teme și motive literare MICĂ ENCICLOPEDIE
Maitreyi, Întoarcerea din rai, m-a asigurat el – pe rusește. Mi-a spus că nu sunt decât un simplu LITERARĂ
Huliganii, Nuntă în cer aparțin „burghez detectiv”. Că aș putea intra agent la Siguranță , să urmăresc Un adolescent rebel
1
unei proze a autenticității, a tipii suspecți. Apoi a cerut o sticlă scumpă de vin și a început să-mi Tema este un aspect al rea-
adevărului faptului trăit. Altele povestească o sumă de lucruri care mă entuziasmau prin ineditul lor, De la ce știm la text lității, situat în prim-planul unui
sunt narațiuni fantastice, în prin cinismul cu care erau mărturisite. text literar (al oricărei forme de
substratul cărora intră mituri Tânărul trăia în fiecare oraș, din ceea ce câștiga, cu o „fată” mereu comunicare, în general). Toate
1. Notați cu adevărat (A) sau fals (F) următoarele idei referitoare
românești sau indice: Domni schimbată. Avea o ciudată însușire de a supune voința fetelor de tro- la conținutul textului dat: informațiile transmise de textul
șoara Christina, Șarpele, Nopți tuar, își alegea pe cea mai frumoasă. Găsea astfel casă și bani. El vaga- respectiv au legătură mai mică
a. Tânărul pe care-l cunoaște întâmplător adolescentul era un va-
la Serampore sau Noaptea de bonda în timpul zilei, fuma în grădini publice și seara juca biliard în gabond care avusese slujbe temporare și variate în mai multe orașe sau mai mare cu tema. În unele
Sânziene. În aceeași categorie cafenele până la ceasul când trebuia să-și întâlnească tovarășa. din lume. cazuri, tema este foarte vizibilă,
se înscriu numeroase nuvele, Povestea toate acestea antrenant, golind pahare, încercând să mă fiind anunțată de titlu. În Amin-
b. Tânărul este un personaj fascinant, în care adolescentul are de-
de mare interes bucurându-se, înspăimânte prin imoralitatea sa. Eu mă tulburam nu de tot ce-mi plină încredere. tiri din copilărie de Ion Creangă,
în special, La țigănci. În plus, spunea, ci de faptul că-i aprobam faptele. Aș fi vrut să descopăr o în- c. Adolescentul visează să fugă de-acasă, deoarece crede că numai tema este copilăria, iar în Ro-
scrierile fantastice valorifică ex- cercare de revoltă, de dezgust, și strângeam buzele de furie că aven- manul adolescentului miop de
periența științifică a autorului, turile lui mă ațâțau, mă seduceau. așa va deveni mai puternic și va duce o viață palpitantă. Mircea Eliade, adolescența. Am -
d. Cel care povestește este un elev care a rămas corigent la mate-
Mircea Eliade fiind unul dintre Neîncrederea în putința unei vieți de muncă și rătăciri nu întârzie matică și este convins că va lua examenul din toamnă, dacă va învăța bele sunt, însă, texte autobio-
cei mai cunoscuți și mai apre- să mă întristeze. Dezvăluii noului meu tovarăș toate îndoielile. El mă grafice, prin urmare texte de
ciați istorici ai religiilor, pe plan sfătui să rămân acasă până ce voi crește destul, ca să nu mă scâr- toată vacanța. oarecare întindere, și, de aceea,
e. În cele din urmă, adolescentul constată că este atras în aceeași
internațional. bească traiul parazit și nerușinat. Îmi preciza, apoi, tot ce-mi trebuia permit dezvoltarea altor câteva
pentru fugă. Actul de naștere, de bacalaureat nu prețuiau, trebuia să măsură de aventură și de studiu. teme, în legătură cu tema prin-
fur bani mulți de acasă, bijuterii, să-mi capăt un pașaport pe un an, cipală, cum ar fi școala sau pri-
să mă fac cetățean rus la legația din Constantinopol și să mă angajez 2. Rezumați oral textul, recitind cu atenție secvențele delimitate etenia, teme comune ambelor
pianist pe un vapor de-a treia mână, cursa Alexandria-Nagasaki. prin semnul . opere.
Pe drum, la întoarcere, mă închipuiam în mijlocul furtunii, lovind Motivul este o unitate im-
clapele unui pian amețit de tangaj, beat de nesomn, de spaimă și de 3. Aranjați literele din căsuțe în așa fel, încât să obțineți câte un portantă de conținut a textului,
entuziasm. sinonim pentru următoarele cuvinte din text: ca și tema, prin care se dezvoltă
Am ajuns, noaptea târziu, acasă. În mansardă pătrundeau mi- aceasta din urmă. Spre exem-
resme de grădină prin ferestruicile deschise. Podelele de lemn abu- • gând, lăuntric, levantin, naufragiu, viață. plu, tema confruntării dintre
reau în lună. Am dormit fericit, hotărât să rup cu tot ce e mediocru, bine și rău din basm se dez-
înăbușitor, impus de străini, în viața mea. voltă prin structuri de limbaj și
M-am deșteptat tulbure de vinul pe care îl băusem cu noul meu de narațiune care circulă de la
tovarăș, de visele pe care le visasem. Am înțeles că mă leagă încă un basm la altul: mezinul, preju-
multe doruri de casă: mansarda, cărțile, romanul. Ca să plec, îmi tre- E E D I diciul, călătoria, probele, obiec -
buiesc bani, curaj și siguranța că nu voi tânji după biblioteca mea. te și fenomene magice, formu-
Ceea ce mă face să nu-mi găsesc liniștea e tocmai faptul acesta, că N I T E R O I R lele specifice etc.
poftesc în același timp și cu aceeași furie cărțile și vagabondajul. Mă T L A O I R E N Aceleași aspecte de viață pot
chinuie împlinirea unei munci aspre, neodihnite, nebunești și mă fi în unele opere teme, în altele
chinuie fuga, rătăcirile printre suferinți. Nu știu cum se vor împăca Ș E E C motive. Spre exemplu, călătoria
dorurile acestea. Cred, însă, că îmi lipsește o voință adevărată, care să este un motiv al basmului, dar
aleagă anumite năzuinți și să se consume satisfăcându-le... E S T E Ă Ț I X N apare ca temă în numeroase
(Mircea Eliade, Romanul adolescentului miop, Editura Garamond, 1998) scrieri nonficționale de tipul căr -
ților de călătorii.
1 Siguranță – Serviciul Secret de Informații din perioada interbelică.
14 15