Page 14 - Cititul ne face mai buni
P. 14
Unitatea 1 Lit er atur ă | UNIT A TEA 1 • ADOLE SCENȚ A
Literatură
9. Comparați unul dintre personajele textului 11. Lucrați în grupe de patru–cinci elevi. Într-un Ficțiune și realitate
discutat cu un personaj asemănător sau diferit articol din 1927, Mircea Eliade polemizează cu felul
dintr-o operă citită de voi. Prin ce se aseamănă sau în care este înțeleasă adolescența în cunoscutul De la ce știm la text
diferă? roman al lui Ionel Teodoreanu, La Medeleni:
„Adolescența e mult mai complicată decât o
10. Descoperiți cuvintele-cheie pentru portre- zugrăvește Teodoreanu. E departe de a fi numai 1. Cine povestește întâmplările din Romanul adolescentului
tul adolescentului din roman. sensibilă și sentimentală. Sunt stări specifice miop? Alegeți, cu explicații, varianta corectă.
adolescenței pe care eroii de la Medeleni le ignoră; • liceanul Mircea Eliade;
S A V I A Ț Ă C O M cele dintâi neliniști cerebrale, nimicirea valorilor • un licean fictiv, fără legătură cu scriitorul;
morale păstrate din copilărie, curiozitatea ajunsă re- • o voce imaginară, fără legătură cu vreo persoană anume;
A R M O R A L A U S pede entuziasm față de problemele sociale etc.” • un licean fictiv, un alter ego al scriitorului;
T E L Ă U N T R I C Adolescența voastră cum e? Care dintre carac- • personajele care participă la acțiune.
teristicile enumerate vi se pare mai familiară? Țineți cont și de următorul fragment din Memoriile lui Mircea Eliade: Giuseppe Arcimboldo, Bibliotecarul,
V O I N Ț Ă A T E R Exprimați-vă opinia, motivând atât prin aspecte „Începusem Romanul adolescentului miop mai de mult, dar abia în 1566
din experiența voastră, cât și cu ajutorul textului iarna 1923–1924 l-am «văzut» întreg, de la un capăt la altul. […]
G J A R L I B E R A
selectat din Romanul adolescentului miop. Era mai mult decât un roman autobiografic. Voiam să fie în același
timp un document exemplar al adolescenței. Îmi propusesem să nu
inventez nimic, nici să nu înfrumusețez – și cred că m-am ținut de cu- MICĂ ENCICLOPEDIE
vânt. Chiar scrisorile de dragoste ale fetelor erau autentice; transcri- LITERARĂ
sesem pur și simplu câteva din scrisorile primite de Dinu Sighireanu.
Capitolele în care descriam societatea noastră Muza, petrecerile la Ficțiunea literară
prieteni, dificultățile cu Papadopol și Banciu erau alcătuite urmând În sens general, cuvântul
îndeaproape Jurnalul și, uneori, transcriind pagini întregi. Țineam cu „ficțiune” se referă la tot ce este
orice preț ca dialogurile să fie «autentice», ca fiecare personaj să folo- imaginat, născocit, ireal. Un text
sească exclusiv vocabularul lui specific. Valoarea pe care o acordam literar, indiferent de categorie,
eu Romanului adolescentului miop era în primul rând documentară.” este o ficțiune, în sensul că pre-
zintă o lume imaginată de scri-
2. Câți ani avea Mircea Eliade când a scris romanul? itor, nu o lume reală. Legătura
cu realitatea există, totuși, și
3. Credeți că titlul romanului ar atrage un adolescent mai mult
decât cititorii de alte vârste? De ce? este importantă. Sunt scriitori
care creează lumi foarte apro-
4. Asociați cuvintele din cele două coloane în așa fel, încât toate piate de realitate, iar alții, uni-
perechile să fie în legătură logică: versuri fantastice sau SF.
Intră în categoria ficțiunii li-
narator citește; terare poezia, proza și piesele de
personaj povestește; teatru. Deși nu creează o lume
scriitor acționează; imaginară, jurnalul, memoriile,
cititor imaginează. corespondența pot avea expre-
sivitate literară. De aceea, s-a
5. Deși se numește Romanul adolescentului miop, narațiunea este vorbit, în acest caz, de o litera -
declarată jurnal de naratorul ei. În câteva rânduri, acesta se gândește tură de graniță, adică situată
să scrie un roman cu titlul menționat, își face planuri, dar până la la limita dintre literatura non-
urmă nu reușește. Care credeți că este mai specifică vârstei, scrierea ficțională și aceea ficțională.
unui jurnal sau a unui roman? De ce?
18 19