Page 14 - Cititul ne face mai buni
P. 14

Unitatea 1  Lit er atur       ă                                                                                                                                                                 |   UNIT A TEA  1   •   ADOLE SCENȚ A
        Literatură




             9.  Comparați  unul  dintre  personajele  textului   11. Lucrați în grupe de patru–cinci elevi. Într-un                              Ficțiune și realitate
          discutat  cu  un  personaj  asemănător  sau  diferit  articol din 1927, Mircea Eliade polemizează cu felul
          dintr-o operă citită de voi. Prin ce se aseamănă sau  în  care  este  înțeleasă  adolescența  în  cunoscutul                               De la ce știm la text
          diferă?                                             roman al lui Ionel Teodoreanu, La Medeleni:
                                                                 „Adolescența  e  mult  mai  complicată  decât  o
             10.  Descoperiți cuvintele-cheie pentru portre-  zugrăvește  Teodoreanu.  E  departe  de  a  fi  numai                 1.  Cine  povestește  întâmplările  din  Romanul  adolescentului
          tul adolescentului din roman.                       sensibilă  și  sentimentală.  Sunt  stări  specifice               miop? Alegeți, cu explicații, varianta corectă.
                                                              adolescenței pe care eroii de la Medeleni le ignoră;                  • liceanul Mircea Eliade;
             S   A    V    I   A    Ț    Ă   C    O   M       cele  dintâi  neliniști  cerebrale,  nimicirea  valorilor             • un licean fictiv, fără legătură cu scriitorul;
                                                              morale păstrate din copilărie, curiozitatea ajunsă re-                • o voce imaginară, fără legătură cu vreo persoană anume;
             A   R    M    O   R    A    L   A    U    S      pede entuziasm față de problemele sociale etc.”                       • un licean fictiv, un alter ego al scriitorului;

             T   E    L    Ă   U    N    T   R    I    C         Adolescența voastră cum e? Care dintre carac-                      • personajele care participă la acțiune.
                                                              teristicile  enumerate  vi  se  pare  mai  familiară?                 Țineți cont și de următorul fragment din Memoriile lui Mircea Eliade:   Giuseppe Arcimboldo, Bibliotecarul,
             V   O    I    N   Ț    Ă    A   T    E    R      Exprimați-vă  opinia,  motivând  atât  prin  aspecte                  „Începusem Romanul adolescentului miop mai de mult, dar abia în      1566
                                                              din experiența voastră, cât și cu ajutorul textului                iarna 1923–1924 l-am «văzut» întreg, de la un capăt la altul. […]
             G    J   A    R   L    I    B   E    R    A
                                                              selectat din Romanul adolescentului miop.                             Era mai mult decât un roman autobiografic. Voiam să fie în același
                                                                                                                                 timp un document exemplar al adolescenței. Îmi propusesem să nu
                                                                                                                                 inventez nimic, nici să nu înfrumusețez – și cred că m-am ținut de cu-  MICĂ ENCICLOPEDIE
                                                                                                                                 vânt. Chiar scrisorile de dragoste ale fetelor erau autentice; transcri-  LITERARĂ
                                                                                                                                 sesem pur și simplu câteva din scrisorile primite de Dinu Sighireanu.
                                                                                                                                 Capitolele în care descriam societatea noastră Muza, petrecerile la        Ficțiunea literară
                                                                                                                                 prieteni, dificultățile cu Papadopol și Banciu erau alcătuite urmând       În  sens  general,  cuvântul
                                                                                                                                 îndeaproape Jurnalul și, uneori, transcriind pagini întregi. Țineam cu   „ficțiune” se referă la tot ce este
                                                                                                                                 orice preț ca dialogurile să fie «autentice», ca fiecare personaj să folo-  imaginat, născocit, ireal. Un text
                                                                                                                                 sească exclusiv vocabularul lui specific. Valoarea pe care o acordam    literar,  indiferent  de  categorie,
                                                                                                                                 eu Romanului adolescentului miop era în primul rând documentară.”       este o ficțiune, în sensul că pre-
                                                                                                                                                                                                         zintă o lume imaginată de scri-
                                                                                                                                    2. Câți ani avea Mircea Eliade când a scris romanul?                 itor, nu o lume reală. Legătura
                                                                                                                                                                                                         cu  realitatea  există,  totuși,  și
                                                                                                                                    3. Credeți că titlul romanului ar atrage un adolescent mai mult
                                                                                                                                 decât cititorii de alte vârste? De ce?                                  este  importantă.  Sunt  scriitori
                                                                                                                                                                                                         care creează lumi foarte apro-
                                                                                                                                    4. Asociați cuvintele din cele două coloane în așa fel, încât toate   piate de realitate, iar alții, uni-
                                                                                                                                 perechile să fie în legătură logică:                                    versuri fantastice sau SF.
                                                                                                                                                                                                            Intră în categoria ficțiunii li-
                                                                                                                                                 narator                     citește;                    terare poezia, proza și piesele de
                                                                                                                                                 personaj                    povestește;                 teatru. Deși nu creează o lume
                                                                                                                                                 scriitor                    acționează;                 imaginară,  jurnalul,  memoriile,
                                                                                                                                                 cititor  imaginează.                                    corespondența pot avea expre-
                                                                                                                                                                                                         sivitate  literară.  De  aceea,  s-a
                                                                                                                                    5. Deși se numește Romanul adolescentului miop, narațiunea este      vorbit, în acest caz, de o litera -
                                                                                                                                 declarată jurnal de naratorul ei. În câteva rânduri, acesta se gândește   tură  de  graniță,  adică  situată
                                                                                                                                 să scrie un roman cu titlul menționat, își face planuri, dar până la    la  limita  dintre  literatura  non-
                                                                                                                                 urmă nu reușește. Care credeți că este mai specifică vârstei, scrierea   ficțională și aceea ficțională.
                                                                                                                                 unui jurnal sau a unui roman? De ce?
      18                                                                                                                                                                                                                               19
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19