Page 13 - Cititul ne face mai buni
P. 13

Unitatea 1  Lit er atur ă                                                     |   UNIT A TEA  1   •   ADOLE SCENȚ A
 Literatură




 Notă.  Tema  poate  să  fie  fi-  4.  Care dintre îndeletnicirile menționate în text vi se pare mai    8. Completați tabelul de mai jos:
 xată  și  într-un  mod  mai  puțin   exotică  (neobișnuită)?  Selectați  fragmentul  unde  este  vorba  de
 general, ținând cont și de me-  aceasta și explicați alegerea. Firește, există și posibilitatea să nu vi
 sajul  operei.  În  acest  caz,  se   se pară niciuna, dar tot de o alegere este vorba, deci și în acest caz e   Fragmente  Caracteristici ale personajului
 poate  spune  că  în  Romanul   nevoie să explicați. 
 adolescentului miop este vorba
 de adolescență ca vârstă tensi-  5.  Ceea  ce  se  întâmplă  efectiv  sau  doar  în  mintea  eroului  se   „E un gând care se întoarce
 onată a autodefinirii.    desfășoară în două spații fizice. Care sunt acestea? Discutați raportul   răbdător,  de  câte  ori  izbutesc   frământarea interioară, predispoziția spre meditație
 dintre ele cu ajutorul următoarelor perechi de însușiri: exterior/inte-  să-l ajung.”
 rior, larg/strâmt, public/privat. Identificați, eventual, și altele.


                 „Mi-a  vorbit,  însă,  de  viața
              stranie  pe  care  o  duc  pianiștii
              cabaretelor  de  periferie,  îm-
              bar cați  pe  vapoare  levantine,
              ajunși  în  porturi  calde,  dor-
 APLICAȚII    mind  în  hoteluri  murdare,  pe-
              trecându-și nopțile în orchestre
 1.  Precizați  tema  textului  selectat  din  roman,   încercând să vă imaginați cum va arăta viața voas-  de  naufragiați  cosmopoliți.  Eu
 ținând cont de următoarele fragmente-cheie pen-  tră peste 20 de ani.  îmi  simțeam  carnea  încrân-
 tru fiecare secvență delimitată:  cenată de bucurii. Mi se părea
 a. „să fug pentru totdeauna”;  4. Tema romanului se dezvoltă în primul rând   că numai o astfel de viață m-ar
 b. „Simt nevoia sa viețuiesc așa cum vreau eu,  prin personajul principal. Care sunt mijloacele de   fi liniștit.”
 luptând.”/„Dacă aș fugi, aș fi atât de puternic...”;  caracterizare  din  acest  text?  Selectați  fragmente
 c.„ am petrecut patru ceasuri de vorbă cu un va-  ilustrative.
 gabond”,  „viață  stranie”,  Constantinopol,  Smirna,   „S-a  temut  să-mi  dezvăluie
 Cairo, „porturi levantine”;  5. În fragmentele reluate mai jos, câteva cuvinte
 d. „neîncredere”, „burghez detectiv”;  sunt evidențiate prin italic. De ce?  credințele  sale  politice,  dar  i
 e. „aventurile lui mă seduceau”, „Neîncrederea   a. „Eu mă tulburam nu de tot ce-mi spunea, ci de   le-am ghicit. ”
 în putința unei vieți de muncă și rătăciri...”;  faptul că-i aprobam faptele.”
 f. „Am înțeles că mă leagă încă multe doruri de   b. „trebuia să fur bani mulți de acasă”.
 casă: mansarda, cărțile, romanul.”/„Nu știu cum se   „Am  dormit  fericit,  hotărât
 vor împăca dorurile acestea.”.  6. Explicați caracterizarea pe care i-o face tână-  să  rup  cu  tot  ce  e  mediocru,
 rul, în glumă, partenerului de dialog: un „burghez   înăbușitor, impus de străini, în
 2.  Care  dintre  următoarele  experiențe  sau  detectiv”. Căutați într-un dicționar explicativ al lim-  viața mea.”
 realități din text poate intra în categoria motivelor?  bii române sensurile cuvântului „burghez”.
 •  fuga  de  acasă,  sentimentalismul,  Șoseaua
 Kiseleff, vagabondajul, aventura, conformismul, căr -   7. Relația dintre cele două personaje poate fi des-  „Mă chinuie împlinirea unei
 țile, ceainăria, berăria, grădina.  crisă cu ajutorul unor perechi de antonime: atracție/   munci aspre, neodihnite, nebu -
 respingere, conformism/nonconformism, moral/imo-   nești  și  mă  chinuie  fuga,  rătă-
 3.  De  ce  credeți  că  visează  adolescentul  la  ral,  cultură/incultură,  siguranță/nesiguranță.  Ale-  cirile  printre  suferinți.  Nu  știu
 o  viață  asemănătoare  aceleia  a  tânărului  basa-  geți una dintre ele și prezentați relația din această   cum  se  vor  împăca  dorurile
 rabean?  Explicați  cu  ajutorul  unor  fragmente  perspectivă.  Puteți  propune,  de  asemenea,  alte  pe-  acestea.”
 din  text.  Pe  voi  vă  atrage?  Exprimați-vă  opinia,  rechi antonimice.
 16                                                                                                             17 17
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18