Page 13 - Cititul ne face mai buni
P. 13
Unitatea 1 Lit er atur ă | UNIT A TEA 1 • ADOLE SCENȚ A
Literatură
Notă. Tema poate să fie fi- 4. Care dintre îndeletnicirile menționate în text vi se pare mai 8. Completați tabelul de mai jos:
xată și într-un mod mai puțin exotică (neobișnuită)? Selectați fragmentul unde este vorba de
general, ținând cont și de me- aceasta și explicați alegerea. Firește, există și posibilitatea să nu vi
sajul operei. În acest caz, se se pară niciuna, dar tot de o alegere este vorba, deci și în acest caz e Fragmente Caracteristici ale personajului
poate spune că în Romanul nevoie să explicați.
adolescentului miop este vorba
de adolescență ca vârstă tensi- 5. Ceea ce se întâmplă efectiv sau doar în mintea eroului se „E un gând care se întoarce
onată a autodefinirii. desfășoară în două spații fizice. Care sunt acestea? Discutați raportul răbdător, de câte ori izbutesc frământarea interioară, predispoziția spre meditație
dintre ele cu ajutorul următoarelor perechi de însușiri: exterior/inte- să-l ajung.”
rior, larg/strâmt, public/privat. Identificați, eventual, și altele.
„Mi-a vorbit, însă, de viața
stranie pe care o duc pianiștii
cabaretelor de periferie, îm-
bar cați pe vapoare levantine,
ajunși în porturi calde, dor-
APLICAȚII mind în hoteluri murdare, pe-
trecându-și nopțile în orchestre
1. Precizați tema textului selectat din roman, încercând să vă imaginați cum va arăta viața voas- de naufragiați cosmopoliți. Eu
ținând cont de următoarele fragmente-cheie pen- tră peste 20 de ani. îmi simțeam carnea încrân-
tru fiecare secvență delimitată: cenată de bucurii. Mi se părea
a. „să fug pentru totdeauna”; 4. Tema romanului se dezvoltă în primul rând că numai o astfel de viață m-ar
b. „Simt nevoia sa viețuiesc așa cum vreau eu, prin personajul principal. Care sunt mijloacele de fi liniștit.”
luptând.”/„Dacă aș fugi, aș fi atât de puternic...”; caracterizare din acest text? Selectați fragmente
c.„ am petrecut patru ceasuri de vorbă cu un va- ilustrative.
gabond”, „viață stranie”, Constantinopol, Smirna, „S-a temut să-mi dezvăluie
Cairo, „porturi levantine”; 5. În fragmentele reluate mai jos, câteva cuvinte
d. „neîncredere”, „burghez detectiv”; sunt evidențiate prin italic. De ce? credințele sale politice, dar i
e. „aventurile lui mă seduceau”, „Neîncrederea a. „Eu mă tulburam nu de tot ce-mi spunea, ci de le-am ghicit. ”
în putința unei vieți de muncă și rătăciri...”; faptul că-i aprobam faptele.”
f. „Am înțeles că mă leagă încă multe doruri de b. „trebuia să fur bani mulți de acasă”.
casă: mansarda, cărțile, romanul.”/„Nu știu cum se „Am dormit fericit, hotărât
vor împăca dorurile acestea.”. 6. Explicați caracterizarea pe care i-o face tână- să rup cu tot ce e mediocru,
rul, în glumă, partenerului de dialog: un „burghez înăbușitor, impus de străini, în
2. Care dintre următoarele experiențe sau detectiv”. Căutați într-un dicționar explicativ al lim- viața mea.”
realități din text poate intra în categoria motivelor? bii române sensurile cuvântului „burghez”.
• fuga de acasă, sentimentalismul, Șoseaua
Kiseleff, vagabondajul, aventura, conformismul, căr - 7. Relația dintre cele două personaje poate fi des- „Mă chinuie împlinirea unei
țile, ceainăria, berăria, grădina. crisă cu ajutorul unor perechi de antonime: atracție/ munci aspre, neodihnite, nebu -
respingere, conformism/nonconformism, moral/imo- nești și mă chinuie fuga, rătă-
3. De ce credeți că visează adolescentul la ral, cultură/incultură, siguranță/nesiguranță. Ale- cirile printre suferinți. Nu știu
o viață asemănătoare aceleia a tânărului basa- geți una dintre ele și prezentați relația din această cum se vor împăca dorurile
rabean? Explicați cu ajutorul unor fragmente perspectivă. Puteți propune, de asemenea, alte pe- acestea.”
din text. Pe voi vă atrage? Exprimați-vă opinia, rechi antonimice.
16 17 17