Page 12 - Cititul ne face mai buni
P. 12

Unitatea 1  Lit er atur       ă                                                                                                                                                                 |   UNIT A TEA  1   •   ADOLE SCENȚ A
        Literatură




             Notă.  Tema  poate  să  fie  fi-  4.  Care dintre îndeletnicirile menționate în text vi se pare mai                    8. Completați tabelul de mai jos:
          xată  și  într-un  mod  mai  puțin   exotică  (neobișnuită)?  Selectați  fragmentul  unde  este  vorba  de
          general, ținând cont și de me-    aceasta și explicați alegerea. Firește, există și posibilitatea să nu vi
          sajul  operei.  În  acest  caz,  se   se pară niciuna, dar tot de o alegere este vorba, deci și în acest caz e                       Fragmente                                Caracteristici ale personajului
          poate  spune  că  în  Romanul     nevoie să explicați. 
          adolescentului miop este vorba
          de adolescență ca vârstă tensi-      5.  Ceea  ce  se  întâmplă  efectiv  sau  doar  în  mintea  eroului  se                  „E un gând care se întoarce
          onată a autodefinirii.            desfășoară în două spații fizice. Care sunt acestea? Discutați raportul                  răbdător,  de  câte  ori  izbutesc       frământarea interioară, predispoziția spre meditație
                                            dintre ele cu ajutorul următoarelor perechi de însușiri: exterior/inte-                  să-l ajung.”
                                            rior, larg/strâmt, public/privat. Identificați, eventual, și altele.


                                                                                                                                        „Mi-a  vorbit,  însă,  de  viața
                                                                                                                                     stranie  pe  care  o  duc  pianiștii
                                                                                                                                     cabaretelor  de  periferie,  îm-
                                                                                                                                     bar cați  pe  vapoare  levantine,
                                                                                                                                     ajunși  în  porturi  calde,  dor-
           APLICAȚII                                                                                                                 mind  în  hoteluri  murdare,  pe-
                                                                                                                                     trecându-și nopțile în orchestre
             1.  Precizați  tema  textului  selectat  din  roman,   încercând să vă imaginați cum va arăta viața voas-               de  naufragiați  cosmopoliți.  Eu
          ținând cont de următoarele fragmente-cheie pen-     tră peste 20 de ani.                                                   îmi  simțeam  carnea  încrân-
          tru fiecare secvență delimitată:                                                                                           cenată de bucurii. Mi se părea
             a. „să fug pentru totdeauna”;                       4. Tema romanului se dezvoltă în primul rând                        că numai o astfel de viață m-ar
             b. „Simt nevoia sa viețuiesc așa cum vreau eu,  prin personajul principal. Care sunt mijloacele de                      fi liniștit.”
          luptând.”/„Dacă aș fugi, aș fi atât de puternic...”;  caracterizare  din  acest  text?  Selectați  fragmente
             c.„ am petrecut patru ceasuri de vorbă cu un va-  ilustrative.
          gabond”,  „viață  stranie”,  Constantinopol,  Smirna,                                                                         „S-a  temut  să-mi  dezvăluie
          Cairo, „porturi levantine”;                            5. În fragmentele reluate mai jos, câteva cuvinte
             d. „neîncredere”, „burghez detectiv”;            sunt evidențiate prin italic. De ce?                                   credințele  sale  politice,  dar  i
             e. „aventurile lui mă seduceau”, „Neîncrederea      a. „Eu mă tulburam nu de tot ce-mi spunea, ci de                    le-am ghicit. ”
          în putința unei vieți de muncă și rătăciri...”;     faptul că-i aprobam faptele.”
             f. „Am înțeles că mă leagă încă multe doruri de     b. „trebuia să fur bani mulți de acasă”.
          casă: mansarda, cărțile, romanul.”/„Nu știu cum se                                                                            „Am  dormit  fericit,  hotărât
          vor împăca dorurile acestea.”.                         6. Explicați caracterizarea pe care i-o face tână-                  să  rup  cu  tot  ce  e  mediocru,
                                                              rul, în glumă, partenerului de dialog: un „burghez                     înăbușitor, impus de străini, în
             2.  Care  dintre  următoarele  experiențe  sau  detectiv”. Căutați într-un dicționar explicativ al lim-                 viața mea.”
          realități din text poate intra în categoria motivelor?  bii române sensurile cuvântului „burghez”.
             •  fuga  de  acasă,  sentimentalismul,  Șoseaua
          Kiseleff, vagabondajul, aventura, conformismul, căr -   7. Relația dintre cele două personaje poate fi des-                   „Mă chinuie împlinirea unei
          țile, ceainăria, berăria, grădina.                  crisă cu ajutorul unor perechi de antonime: atracție/                  munci aspre, neodihnite, nebu -
                                                              respingere, conformism/nonconformism, moral/imo-                       nești  și  mă  chinuie  fuga,  rătă-
             3.  De  ce  credeți  că  visează  adolescentul  la  ral,  cultură/incultură,  siguranță/nesiguranță.  Ale-              cirile  printre  suferinți.  Nu  știu
          o  viață  asemănătoare  aceleia  a  tânărului  basa-  geți una dintre ele și prezentați relația din această                cum  se  vor  împăca  dorurile
          rabean?  Explicați  cu  ajutorul  unor  fragmente  perspectivă.  Puteți  propune,  de  asemenea,  alte  pe-                acestea.”
          din  text.  Pe  voi  vă  atrage?  Exprimați-vă  opinia,  rechi antonimice.
      16                                                                                                                                                                                                                               17 17
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17