Page 5 - romana-5
P. 5

Discutăm despre text

        • Observăm
           1. Cu ajutorul Dicționarului explicativ al limbii române, identifică sen-
        sul următoarelor cuvinte: implora, tribut, iatac, vraf, neguri, mărgean.
           2. Scrie sinonime pentru cuvintele preluate din text: tainice, uimit,
        solemn, blândă, șopti.
           3. Găsește antonime pentru cuvintele: dispăru, nevinovăție, va reuși,
        desfăcute, integrându-le în enunțuri.
           4. Transcrie, din text, un enunț exclamativ și unul interogativ. Explică
        rolul semnelor de punctuație de la sfârșitul enunțurilor.
        • Explorăm şi învăţăm                                                           Iordan Chimet

           1. Recitește textul cu atenție și răspunde la următoarele întrebări.          (1924-2006)
             a. Când au loc întâmplările relatate?                            A fost eseist, prozator, poet, scenarist și
                                                                              traducător român. Este amicul prin co-
             b. Unde se petrece acțiunea?                                     respondență al lui Michael Ende, autorul
             c. Care sunt ființele imaginare care participă la acțiune, în ordinea   german al romanului Povestea fără sfâr-
        apariției lor?                                                        șit. Printre operele sale, se numără: Cele
             d. Care este motivul pentru care Elli își dorește un oaspete?    12 luni ale visului. O antologie a inocenței
             e. Cum este prezentat pelicanul?                                 și Cartea prietenilor mei.
           2. Reflectează asupra succesiunii întâmplărilor și alcătuiește planul
        simplu de idei al textului dat.

        • Interpretăm
           1. Observă comportamentul ființelor imaginare, selectând secvențe        Aventura lecturii
        în care apar trăsăturile obișnuite/neobișnuite ale acestora.          Dacă vrei să descoperi aventurile lui
           2. Explică de ce au forme diferite cuvintele scrise înclinat, în secvența  Elli, citește opera integrală.
        următoare: „Se părea că de astă dată Elli va reuși să-și împlinească visul
        de a-și îmbrățișa oaspetele. Se părea deci că va reuși, deși va trebui să
        adaug că multe lucruri din lumea noastră par, așa cum alte lucruri, tot
        din lumea noastră, reușesc, dar nu toate. Se părea, așadar, încă o dată,
        dar ce să vezi? Abia de-i atinse penele — sau își închipuia doar, ceea ce
                                                                                       Iordan Chimet
        uneori e cam același lucru — și barza dispăru”.
           3. Formulează, în două-trei enunțuri, un posibil mesaj al texului, ți-       Închide
        nând cont de ultima parte a acestuia, în care pelicanul își face apariția.      ochii și

              Ieșim din lumea textului – Reflectăm                                    vei vedea
                                                                                       Orașul
           1. Imaginează-ți că ai călătorit cu Elli în Țara Visului. Realizează o
        hartă a sentimentelor trăite, asociind fiecăruia câte un element spațial,
        identificat în călătoria ta imaginară.
           2. Ești magician. Fă să apară pelicanul din poveste în camera ta, în
        timpul zilei, și descrie, în 50-70 de cuvinte, o posibilă emoție pe care ar
        putea să o stârnească apariția sa.
           3. Pornind de la ultimul paragraf al textului, redactează un text nara-
        tiv, de 100-120 de cuvinte, cu titlul O întâmplare bizară.




                                                                                                           147
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10